Tuesday, August 21, 2012

PPSL USM Sudah Bersedia Menyambut Kehadiran Mahasiswa Mahasiswi Baru.


USM, Pulau Pinang- Pembimbing Program Siswa Lestari (PPSL) Merupakan komuniti pelajar yang dilantik oleh pihak Universiti Sains Malaysia (USM) untuk menjadi pembimbing kepada siswa-siswi baru pada Minggu Siswa Lestari (Minggu Orentasi) yang akan bermula 2 September nanti. Pemilihan PPSL adalah melalui proses temuduga yang dijalankan oleh Bahagian Hal Ehwal Dan Pembangunan Pelajar (BHEPP USM).

Walaupun Minggu Siswa Lestari hanya akan bermula pada september nanti, namun PPSL sudah mula bertugas semenjak keputusan permohonan USM di umumkan. Seperti tahun yang lalu, medium group facebook Bakal Mahasiswa Universiti Sains Malaysia (Kemasukan Septerber 2012) digunakan oleh PPSL untuk berinteraksi dengan bakal pelajar USM.

Melalui group ini mahasiswa baru dapat bertanyakan sebarang kerungsingan berkenaan proses pendaftaran dan sebagainya. PPSL akan mendapatkan maklumat secara terus dengan pihak USM bagi menjawab persoalan yang diajukan oleh mahasiswa baru. Antara pertanyaan yang kerap diajukan adalah berkenaan PTPTN, Biasiswa, Pembayaran yuran Dan Kursus yg telah ditawarkan kepada meraka.

Melalui medium ini sememangnya dapat memberi impak yang positif kepada siswa-siswa baru dan memudahkan lagi segala urusan untuk pendaftaran mereka kelak. Interaksi yg baik telah diwujudkan bakal mmbawa kepada persekitaran kampus yang aman dan sejahtera.

PPSL akan menjalani kursus persediaan yg ditetapkan oleh USM bermula 24 September ini. Walaupun terpaksa pulah awal ke USM di musim perayaan namun pengorbanan para PPSL harus di puji. Keadaan inilah yang membuktikan mahasiswa USM mempunyai semangat cintakan Universiti yang sangat kuat. PPSL akan terus berkhidmat untuk mahasiswa.



Share |
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More